![]() |
Fr v Einar Bergelo, ?, ?, Oskar "Putte" Lundberg, Magnus Minür, Harald Lindqvist (Ni som vet namnen på de övriga, skicka ett mail till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.) |
1925 |
Östersunds Motorbåtsklubb bildas på Initiativ av K.A. Kilström som är idrottsledare i Östersunds IFK. |
1929 |
Föreslås att klubben bör skaffa någon lämplig plats som utflyktsmål och ev. en klubbstuga. |
1930 |
Får klubben genom arrendekontrakt hyra Storholmen utanför Ås av Nils Nilsson och får genom gåvobrev av Hissmofors AB överta en gammal flottarstuga på ön. Klubben är under 1930-talet mycket engagerad i motorbåtstävlingar. |
1936 |
Söker ÖMK medlemskap i Sv. Motorbåts Unionen. ÖMK Hade en trög start på 30 och 40talet p.g.a. kriget som medförde bränsle och materialbrist. |
1937 |
Föreslås att klubben skall lägga ner verksamheten men man kämpar tappert vidare och är enda etablerade båtklubben. Klubben deltar aktivt vid byggandet av småbåtshamnen i Östersund. Efter kriget ökar intrsset för båtar och klubben växer. |
1948 |
Diskuterar årsmötet inköp av en sportstugetomt. Östersunds stad upplåter ett område norr om Oskarsbron för vinterförvaring av motorbåtar. |
1949 |
ÖMK har nu 80 medlemmar varav 58 aktiva. |
1953 |
Problemen med vinterförvaring av “klubbens“ båtar får sin lösning Genom ett arrendeavtal med Östersunds kommun uppläts ett område där landstingets tvätteri nu ligger nedanför Jamtli som långt senare kom att kallas “gamla varvet“. |
1958 |
Förvärvas klubbstugan Rönningen genom arrendeavtal. |
1961 |
Byggs brygga vid Rönningen. |
60 och 70 - talet |
Eftersom arrendetiden upphört på varvet behandlas frågan i olika omgångar var det nya varvet skall ligga. Vid förhandlingar med Östersunds kommun framför ÖMK att man har funnit en lämplig plats för nytt varv och föreslår den plats där varvet idag ligger. |
1986 |
ÖMK genomför flytt till det nya varvsområdet. |
1988 |
En ny sjösättningsramp tas i bruk. |
1990 |
En ny brygga Invigs på Rönningen. |
1993 |
Bildas Östersunds Hamnkommitte. |
1994 |
Varvsstugan för en upprustning och en traktor inköps. |
1995 |
El-sanering på hela varvet genomförs och varvet försågs med jordfelsbrytare, dock ej klubbstugan. Kölista för båthus och platser införs Klubben firar Klubben firar 70 års-dag som manifesteras med utflykt med buss till Arvesund och hemresa med ångaren Östersund med surströmmingsskiva ombord. |
1996 |
Regler och bestämmelser samt stadgar stramas upp för att gynna klubbens ekonomi, dess aktiva och för att öka säkerheten på varvet. Öppna styrelsemöten första helgfria måndagen varje månad införs. |
2000 |
Klubben fyller75 år vilket firas med fest på Rönningen. |
2002 |
Byggs lilla bryggan ut och material inköps för upprustning av den äldre bryggan. Likaså byggdes vindskyddet upp, stugan rustas upp invändigt med rostfri diskbänk och pump för sjövatten m.m. ÖMK friköper Rönningen från arrendeavtalet och äger nu klubbstugan. Med mark! |
2003 |
Östersunds Motorbåtklubbs hemsida sjösätts! |
2005 |
Klubben fyller 80 år! |
2006 |
ÖMK projekterar för ytterligare utveckling. På varvet är målet att få upp plåttak inledningsvis längs hela sidan mot Lugnviksvägen. Vi blir allt fler och alla vill komma under tak. |
2014 | Under sommaren byggs en ny solaltan på Rönningen. Dessutom frigörs stranden på ett bättre sätt genom att gapskjulet flyttas upp i backen. |
2019 | En första etapp av båthusbygge på varvet i Göviken utförs äntligen efter flera års planering. Arbetet utförs av en sammansatt arbetsgrupp i klubbens regi. Den första etappen rymmer 8st båtar och lägger grunden till en utveckling av varvet för att skapa en enhetlig standard på hur båthusen bör se ut i framtiden. |
